Zoeken:

Cursussen

Midden-Oosters Koor & Muziektheorie

Elias Bachoura
© Marc Gysens

Deze cursus gaat door in het Frans.

Ben je muzikant (liefhebber of professioneel), hou je van zingen en wil je de Midden-Oosterse muziek ontdekken of je kennis verdiepen? Dan is deze les voor jou weggelegd!

Deze cursus heeft als doel de mysteries rond de oosterse muziek te ontsluieren. Op een intuïtieve manier zal je de muziek leren begrijpen en beheersen. Terwijl je de repertoires van de oosterse muziek (Syriac, Syrisch, Turks, Egyptish, ...) leer je ook de notenleer en geraak je al zingend vertrouwd met de tonaliteit.

Het pedagogisch programma strekt zich uit over 2 jaar en richt zich op 6 muziekgenres die we uitgebreid gaan behandelen.

1- Syriac muziek : Er is een groot repertoire van gezangen die gebaseerd zin op de heel oude Syriac katholieke en orthodoxe kerken. Dit is eigenlijk de oorspronkelijke muziek die alle landen die afstammen uit Mesopotamië delen.

2- Syrische muziek : Dankzij de socio-culturele interacties tussen de verschillende beschavingen die Syrië heeft gekend (Assyriërs, Grieken, Romeinen, Arabieren, Arabo-Andaloesiërs en Ottomanen) bestaat er een enorme verscheidenheid aan klankkleuren en melodieën. Heel bijzonder aan de Syrische muziek, is de invloed van de school van Aleppo, de hoofdstad van Noord-Syrië en de aanwezigheid van het Mesopotamische lied. We zullen verschillende traditionele zangstijlen benaderen, zoals: Al Mouachah "de Arabo-Andaloesische vorm", Al Daur "variatievorm", Le Moil "vrije improvisatievorm, ad libitum" ...

3- Turkse muziek : Gedurende de hele Ottomaanse periode toonden de sultans interesse voor gezongen muziek, vooral voor traditionnele en religieuze feesten, maar ook voor hun eigen genot. De muzikanten hebben dus muzikale vormen ontwikkeld voor dans en voor ontspanning. ("Al Samaï": de instrumentale vorm die lijkt op het Rondo-ritme van 10/8, "Longa": instrumentale vorm die lijkt op het Rondo-ritme van 2/4) ...

4- Irakese muziek: De Irakese muziek is vooral gebaseerd op een modale en lyrische traditie. De "Maquam" zang heeft zich ontwikkeld tijdens het Abbasidische tijdperk. De Maquam zang volgt precieze regels die de zanger moet respecteren, zoals de inleiding, de teksten, de toegevoegde woorden, improvisatie, de toonladders en kadens, ...

5 - Egyptische muziek: De Egyptische muzikanten (einde 19de eeuw, begin 20ste eeuw) hebben zich bevrijd van de Ottomaanse invloed, die gedurende vier eeuwen over het land regeerde. Ze hebben de lokale Egyptische muziek opnieuw aangewakkerd. We gaan hun meesterwerken verkennen, ze goed analyseren en enkele liederen van de grote componisten zingen, van de eerste helft van de 20ste eeuw.

6 - Andalousische Marokaanse muziek : (Al-Nawba) Dit is een zang- en compositiestijl in suitevorm die zeer precieze modaliteiten respecteert. Elke Nawba draagt de naam van een modaliteit waarop het lied is gecomponeerd. De Nawba van Al-Maya, bijvoorbeeld, is volledig gecomponeerd in de Maya-mode. De oorsprong van deze kunst gaat terug tot het tijdperk van Al-Andalus.

De leraar

Elias Bachoura is een leerling van de Irakese oudlegende Munir Bashir en de Azeri Askar Alikbirof. Hij studeerde oud aan het Conservatorium van Damascus in zijn geboorteland Syrië. waarna hij Westerse compositie ging studeren in Brussel bij professor Daniel Capellitti en in hij studeerde pedagogie aan het IMEP bij Michel Déom.

Hij treedt op met Olla Vogala en werkt ook met het Pandora Ensemble, dat Middeleeuwse muziek brengt. Zijn dubbele muzikale kennis, Oosters en Westers, maken hem tot een bijzonder kritisch en aandachtig muzikant die intelligentie aan gevoel koppelt.

Uurrooster

Groep1 (2016-2018): Op dinsdag van 18.30u tot 20.00u.

Groep2 (2017-2019): Op donderdag van 18.30u tot 20.00u.

Kalender

PDF - 32.2 kB

Indien nodig kan de leraar in samenspraak met de leerlingen de kalender wijzigen.

Kom naar de gratis kennismakingsles op donderdag 21 september 2017 van 18u30 tot 20u om na te gaan of deze les echt iets voor jou is.

Prijzen

JPEG - 8.4 kB

Betalingsmodaliteiten en voorwaarden

Plaats

MABO, Maria-Boodschaplyceum, Moutstraat 22, 1000 Brussel


Opmerkingen | Reageren

Queimada: Trio 14 (BE), Bargainatt (FR), A Contrabanda

Bal folk

Dit bal folk walst op de vibraties van violen. Met Bargainatt halen we één van de strafste jonge balgroepen uit Frankrijk naar ons land en het al even jonge Belgische Trio 14 komt zijn eerste cd (...)

>> Meer Lezen

Belem & The MeKanics

Nieuwe creatie van Didier Laloy & Walter Hus

Didier Laloy is terug met een nieuwe creatie en een nieuw album: Belem & the Mekanics. Accordeonist Didier Laloy vernieuwt de wereld van Belem, zijn beroemde duet met de celliste Kathy Adam. (...)

>> Meer Lezen

Maria Mazzotta & Redi Hasa (Italië/Albanië)
The World Music Chain #2: Asad Qizilbash (Pakistan) & Gueladio Ba (Mauretanië)

CD-release ‘Novilunio’

Toen de Italiaanse zangeres Maria Mazzotta en de Albanees Redi Hasa hun eerste album bij Muziekpublique kwamen voorstellen, lieten ze een enorme indruk na met een dialoog tussen stem en cello die (...)

>> Meer Lezen